2016-02-11

Resultat från årets fågelbordsräkning, "vinterfåglar inpå knuten"

Vid årets fågelbordsräkning som genomförs i hela Sverige blev talgoxen åter Sveriges vanligaste fågel vid fågelborden. Räkningen gjordes under perioden 29 januari – 1 februari. Tre av de tio arterna på topplistan sågs med genomsnittligt fler individer per matning i år jämfört med förra året. Det är domherre (3,0 jämfört med 2,8), grönfink (2,5 jämfört med 2,4) och grönsiska (1,6 jämfört med 0,5). Den som i särklass minskat mest är gulsparv. Nedan följer årets tio vanligaste arter:

Talgoxe (6,8 individer/matning)
Blåmes (5,2)