Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.
Till-trädande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.

Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Fint resultat för MBF i Fågeltornskampen vid Illersjö våtmark
med oväntade arter

MBF deltog i Birdlifes arrangemang Tornkampen där det gället att räkna så många fågelarter som möjligt mellan kl. 5.00-13.00 lördagen
den 5 maj .
Plats var det fina fågeltornet vid Illersjö våtmark.
MBF:s lag: Per Tufvesson, Christer Eriksson, Gabriella Saxner Johansson.
Medlemmar som anslöt och deltog längre eller kortare perioder i skådandet i tornet var Christer Johansson, Åsa och Rolf Andersson.

Totalt observerades 68 arter och ovanliga arter var silltrut, smådopping, vitkindad gås, brun glada och en pilgrimsfalk som slog en fiskmås.

Vi såg 9 arter rovfåglar och bl.a olika arter sångare ex svarthätta och gransångare som nyligen anlänt samt sjöfågel och gäss bl.a förbiflygande vitkindad gäss.

Även simmande bäver sågs och en räv sågs springande på fälten. De första kabbelekorna blommade vid bäcken.
Vi fick uppleva en fin soluppgång och morgon och alla fåglarna i det fina fågeltornet i Illersjö våtmark.

Bild: Christer Johansson, Christer Eriksson, Per Tufvesson  i fågeltornet i Illersjö.
Foto: Gabriella Saxner Johansson

Tåkern tre gånger!

Efter den fina kvällsutflykten till Svälinge den 26 april ska föreningen nu vid ytterligare två tillfällen besöka Tåkern.

Först blir det månadsträff vid Naturrum den 9 maj med föredrag och kort guidning ute om förändringarna av fågelfaunan vid Tåkern. Sedan blir det klassisk nattsångarutflykt med start vid Naturrum den 9 juni. Med andra ord är det laddat för nya upplevelser och högtidsstunder vid den fina fågelsjön!

2017-05-11

Naturskyddsföreningen har 2017-05-22: Naturguidning på Djurkällaplaltåns isälsvsdelta

Var med och upplev det magnifika resultatet av isälvsavlagringar med, en 600 meter lång centralås med getrygg, isälvsdeltan, åsnät, åsgropar och mängder av dödisgropar! Med ökad kunskap om vårt hänförande landskap, utvecklad naturguidning kan vi tillsammans stärka Motalas attraktionskraft och levandegöra våra många fantastiska naturområden.

Aktiviteten den 22 maj ska ses som ett första steg att gemensamt utveckla en kultur- och naturturism i Motala kommun. Vi lyfter fram Djurkällaplatån, en helt fantastisk, men ofta förbisedd pärla i vårt landskap i Motala.

Djurkällaplatån, eller i folkmun kallad Ödebyskogen, är en unik isälvsavlagring, bildad i samband med Baltiska issjöns avtappning, för ca 11500 år sedan, och klassad som ett geologiskt riksintresse. Det finns konkreta planer på en lokal slinga av Östgötaleden i detta område. Platsen ligger i ett attraktivt vandringsavstånd från Varamon. Djurkälla kan ses som en naturlig port mot vårt norra spännande skogs- och kulturlandskap, en port från stad till landbygd.
Aktiviteten den 22 maj har följande upplägg:

Kl. 17.30, samling vid Djurkälla Gatugård. Här har vi en teoretisk genomgång över vad vi får se under kvällens vandring på den planerade lokala slingan på Djurkällaplatån. Kaffe serveras i samband med frågestund och diskussion.
Kl. 18.30, förflyttar vi oss till Åvik, Baptisternas sommarhem, som utgör utgångspunkt för en ca 5 km vandring.
Kl. 18.35 – ca 20.00 Vandring på Östgötaledens tilltänkta lokala slinga på Djurkällaplatån, utmed centralåsen och dess branta sluttningar och upp till Västgöteby med en vacker löväng. Tillbakagång via parallell ås och utsikt över ett vackert åsnätlandskap.

ANMÄLAN: Till e-postadress: strom@rolf@gmail.com eller telefon: 070-543 82 51 (dagtid 10-17)
Arrangör: Naturskyddsföreningen Motala Avgift: Avgiftsfri aktivitet
Guide: Per-Gunnar Igelström, Naturskyddsföreningen Motala