Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Välkommen till Bondebackadagen

Söndagen den 19 augusti, kl 11-14.

Som vanligt är vi på plats från våra olika naturföreningar och visar upp vår verksamhet.

Du kan delta i olika aktiviteter, titta på vår fina Örtagård, gå tipspromenader med fina priser.
Det blir också underhållning och förplägnad
och du kan möta representanter från våra föreningar som berättar om verksamheten.

Motala Biologiska förening, Scouterna, Biodlarna, Frilufsarna och Sändareamatörerna.

Fågelinventering i Sjöbo-Knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då
6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.

/Roger Larsson

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet:
Gräsand 575
Knölsvan 14