Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Välkommen till Bondebackadagen

Söndagen den 19 augusti, kl 11-14.

Som vanligt är vi på plats från våra olika naturföreningar och visar upp vår verksamhet.

Du kan delta i olika aktiviteter, titta på vår fina Örtagård, gå tipspromenader med fina priser.
Det blir också underhållning och förplägnad
och du kan möta representanter från våra föreningar som berättar om verksamheten.

Motala Biologiska förening, Scouterna, Biodlarna, Frilufsarna och Sändareamatörerna.

Fågelinventering i Sjöbo-Knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då
6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.

/Roger Larsson

Feed

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet: Gräsand ...   Mer

2017-11-20, 09:18

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg...   Mer

2017-09-12, 21:42

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina...   Mer

2017-05-11

Naturskyddsföreningen har 2017-05-22: Naturguidning på Djurkällaplaltåns isälsvsdelta

Var med och upplev det magnifika resultatet av isälvsavlagringar med, en 600 meter lång centralås med getrygg, isälvsdeltan, åsnät, åsgropar och mängder av dödisgropar! Med ökad kunskap om vårt hänförande...   Mer

2017-05-09

Rekorddeltagande vid utflykt till Illersjö!

Nästan 50 deltagare! var med vid MBF:s fågelutflykt till Illersjö våtmark den 3/5. Det blev en härlig kväll med fin samvaro. Bland alla observationer noterades ruvande sångsvan, medan knölsvanar i övrigt var...   Mer

<< NyareÄldre >>