2017-11-20

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 122 arter och vann därmed tävlingen! De hade i särklass också flest antal deltagare. I Motala sågs 89 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 89 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

/Roger Larsson